Основні етапи розв’язання прикладних задач із використанням комп’ютера
Розв’язання задач із використанням комп’ютера характеризується декількома етапами (табл. 1), деякі з яких виконуються безпосередньо людиною, інші — людиною і машиною. Кожен із цих етапів важливий по-своєму, і тільки правильне виконання кожного з етапів приводить до розв’язання задачі в цілому.
Таблиця. 1
Етапи розв’язання задач за допомогою комп’ютера
Етап |
Опис етапу |
|
Постанова задачі | Формулювання задачі в термінах деякої галузі знань, опис початкових даних та очікуваних результатів, формулювання мети задачі | |
Побудова інформаційної моделі | Опис реального об’єкта дослідження в припустимих для реалізації задачі термінах, щоб звести дослідження реального об’єкта до розв’язання задачі на моделі | |
Вибір методу формалізованої задачі | Метод розв’язуваної задачі — це сукупність теоретичних принципів і практичних прийомів, що використовуються під час розв’язування задачі | |
Розробка алгоритму розв’язуваної задачі | Алгоритм більшою мірою визначається обраним методом, хоча той самий метод може бути реалізований за допомогою різних алгоритмів. Під час складання алгоритму необхідно враховувати всі його властивості | |
Вибір програмного забезпечення | Визначення необхідного прикладного програмного забезпечення (якщо воно є) або розробка нового програмного забезпечення (розробка алгоритму, вибір системи програмування, написання й тестування програми) | |
Виконання алгоритму на комп’ютері та отримання комп’ютерної моделі | Настроювання алгоритму або програми | Перевірка правильності роботи програми за допомогою тестів і виправлення виявлених похибок. Тест — це спеціально дібрані вхідні дані для отримання певного результату |
Аналіз отриманих результатів | Аналіз результатів, отриманих на моделях і на реальних об’єктах, для виправлення помилок і доопрацювання розробленої прикладної програми, що пройшла тести на моделі |
Мова — це система знаків (символів, жестів, міміки, положень перемикача тощо) для подання інформації та обміну нею. Це загальне визначення охоплює і природні, і штучні (формальні) мови.
Алгоритмічна мова — це мова, призначена для подання алгоритму у вигляді послідовності вказівок для виконання їх виконавцем. Алгоритмічна мова, як і кожна мова, має свій словник. Його основу складають слова, що використовуються для запису команд, які входять до системи команд виконавця.
Мови програмування — це алгоритмічні мови, призначені для опису алгоритмів, що орієнтовані для виконання на комп’ютері, або система позначень для точного опису алгоритму, який необхідно виконати за допомогою комп’ютера.
Програма — це алгоритм, записаний мовою програмування.
Класифікація мов програмування
За ступенем залежності від апаратних засобів |
За принципом програмування |
За орієнтацією на клас задач |
Низького рівня (мова асемблера — машинно-залежна мова, що описує дії в термінах команд процесора та програми, які транслюють арифметичні вирази (автокоди) | Процедурні мови. Програма, написана процедурною мовою, описує, що необхідно робити для розв’язання задачі, використовуючи при цьому такі основні поняття, як слідування, розгалуження, цикл | Універсальні мовипризначені для розв’язування різноманітних задач |
Високого рівня (машинно-незалежні мови, наближені до природних) | Непроцедурні мови. Програма, написана непроцедурною мовою, описує, що потрібно робити для розв’язання задачі, використовуючи такі поняття, як підстановка, розгалуження, рекурсія | Спеціалізовані мовивраховують специфіку предметної області |
Об’єктно-орієнтованіоперують такими поняттями, як об’єкти та класи об’єктів |
Транслятор (translation — переклад) — програма, яка перетворює команди мови програмування на машинну мову. Існує два способи трансляції: інтерпретація та компіляція.
Інтерпретатор (interpretation) — програма, яка перекладає кожну інструкцію програми в машинні коди; після виконання одного фрагмента програми процесор переходить до опрацювання іншого.
Компілятор (compile — збирати) — програма, яка перекладає весь текст програми, попередньо записавши її у пам’ять комп’ютера. Відкомпільовану програму (в машинних кодах) можна зберегти для подальшого виконання.